پایگاه خبری ایلام رویداد

ایلام رویداد |

ایلام-استان ایلام طی هشت سال جنگ تحمیلی رشادت ها، فداکاری، عملیات بزرگ و کوچک، بمباران هایی هوایی و غیره را به خود دیده و به قول رهبر انقلاب، رو سپیدترین و پرافتخارترین مردم برای کشور در طول جنگ تحمیلی محسوب می گردند.

به گزارش ایلام‌رویداد به نقل از سایت پی جور؛استان ایلام، طی هشت سال جنگ تحمیلی خط مقدم جبهه های جنگ بود ولی امروز نام مردم این استان کمرنگ است. ایلام استانی با ۴۳۰کیلومتر مرز مشترک طی هشت سال جنگ تحمیلی از مناطق عملیاتی دفاع مقدس بوده که مردم این استان نه تنها دیار خود را ترک نکردند بلکه با رشادت های خود نگذاشتند یک وجب از خاک کشور به دست بیگانگان بیفتد.

این استان طی هشت سال جنگ تحمیلی رشادت ها، فداکاری، عملیات بزرگ و کوچک، بمباران هایی هوایی و غیره را به خود دیده و به قول رهبر انقلاب، رو سپیدترین و پر افتخارترین مردم برای کشور در طول جنگ تحمیلی محسوب می گردند.

صدام حسین ۱۹شهریورماه۱۳۵۹ برای اولین بار به ارتفاعات میمک واقع در شهرستان مرزی مهران حمله کرد و این آغازگر حوادث مهمی طی هشت سال جنگ تحمیلی در استان ایلام بود

در طول جنگ تحمیلی عملیات مهمی مانند ضربت ذوالفقار، فتح المبین، محرم، والفجر ۱،۳،۵،۶ کربلای یک، عاشورا، نصر ۲و۶، عاشورا۲، قدس۳ و غیره همگی در محدوده استان ایلامانجام شده است.

در یکی از غم انگیزترین عملیات بمباران هوایی در ایلام، ۱۷خرداد سال۱۳۶۴ در حالیکه مردم سختکوش شهر ارکواز ملکشاهی در تابستان گرم مشغول گذران زندگی و آماده کردن تدارکات برای رزمندگان در جبهه مهران بودند، ناگهان صدای آژیر قرمز به صدا درآمد و این شهر آماج بمباران هواپیماهای جنگی رژیم بعثی قرار گرفتکه کنجر به شهادت و مصدومیت ۷۲نفر از مردم بی دفاع آن گردید.

در یکی دیگر از بمباران های هوایی استان ایلام، ۱۸ خرداماه سال ۱۳۶۴ توسط نیروهای بعث عراق، ۱۵۵نفر از مردم مظلوم ایوان و زرنه به شهادت رسیده و تعداد زیادی نیز مجروح و جانباز شدند.

نکته جالب تر اینکه، جنگ در استان ایلام زودتر از سایر مناطق کشور به مردمان مقاوم و صبورش رخ نشان داد، به طوری که جای جای این استان بوی رشادت و شهادت می دهد و ناراحتی آن سالها هنوز هم در چهره مردم این منطقه مشاهده می گردد.

در استان طی هشت سال جنگ تحمیلی ۴۹ عملیات کوچک و بزرگ، ۱۷۲ عملیات زمینی و ۷۰ عملیات هوایی انجام شده است. اما مردم غیور استان ایلام در دیار خود ماندند تا به همت بسیج عشایر، ذره ای از خاک پای کشورشان به دست بیگانگان نیفتد.

مردم استان ایلام جزو مردمی بودند که ۸سال دفاع مقدس را با پوست و گوشت و خون خود لمس کردند اکثر زنان این خطه اگر نتوانستند در جبهه حضور پیدا کنند اما مردان و پسران خود را راهی میدان جنگ می کردند بدون اینکه کوچکترین واهمه ای از عدم بازگشت عزیزان خود داشته باشن.

یکی از ویژگی های استان ایلام وجود ۶۴۰هزار جنگل بکر و بیشتر از نوع درخت بلوط است وجود این درختان در زمان هشت سال جنگ تحمیلی برای مردم استان بسیار کمک کننده بود چرا که نزدیکی شهرها به جنگل، باعث پناه بردن مردم در دل کوهستان استان می شد تا از گزند بمباران ها در امان بمانند. مردم این استان در دل جنگل ها سالها چادر زده و زندگی کردند ولی هیچگاه دیار خود را ترک نکردند، اکنون نیز مردم ایلام در ایام مختلفی از سال به یاد سالهای دور چند روز در طبیعت بلوط استراحت کرده و یاد دوران جنگ را به شیرینی امنیت کشور زنده نگه می دارند.

در واقع زمانی که ایلام درگیر جنگ بود دیگر استان ها مسیر توسعه را طی می کردند و اکنون بخش زیادی از محرومیت این استان به این دلیل است که هشت سال از توسعه عقب افتاده و باید تدابیری اندیشیده شود تا همانند سالهای قبل از جنگ، رفاه و آسایش شهروندان استان در حد قابل قبولی عملی گردد.

استان ایلام با وجود همه پتانسیل ها توسعه نیافته است و البته نمی توان تنها هشت سال جنگ تحمیلی را عامل اصلی کم توسعه بودن آن قلمداد کرد زیرا از برخی شاخص ها فاصله فاحش دارد! نهایت اینکه باید دولت و بخش خصوصی با هم اندیشی لازم استان ایلام را از نظر شاخص های توسعه به متوسط کشور نزدیک کرده و روزی برسد که مردم ایلام نیز سایر مناطق گردشگری کشور، میزبان مسافرانی باشند که با آسایش و به دور از محرومیت، لذت حضور در استان را بچشند.

منبع:پی جور

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان