پایگاه خبری ایلام رویداد

ایلام رویداد | نماینده ولی فقیه و امام جمعه ایلام گفت: ۵۰هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژه سامانه گرمسیری در محدوده استان ایلام نیاز است.

 به گزارش ایلام رویداد ،حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار روز شنبه در دیدار با رییس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و برخی از معاونت های وزارت جهاد کشاورزی ضمن تسلیت ایام فاطمیه اظهار داشت: استان ایلام بواسطه ی هشت سال دفاع مقدس و همچنین هشت سال بازسازی بعد جنگ حدود ۱۶ سال از دیگر استان های کشور که درگیر جنگ نبوده اند عقب افتاده است. 

وی گفت: جهت رفع این محرومیت ها با نگاه عدالت محور، این استان از ویژگی های لازم برای تبدیل شدن به قطب کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

کریمی تبار با تاکید بر اینکه استان در بخش کشاورزی ظرفیت خوبی دارد خاطر نشان کرد:با توجه به اینکه در استان ایلام بخصوص در شهرستان دهلران تولید کلزا بالاست بنابراین احداث کارخانه فرآوری روغن در استان یک نیاز و ضرورت به شمار می رود که برای ایجاد آن با سرمایه گذاران و هلدینگ ها رایزنی شود.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار با بیان اینکه ۱۱ درصد جمعیت استان ایلام عشایر کوچرو به عنوان یک قشر تولیدکننده و کم هزینه هستند تشکیل می دهد افزود: عواملی نظیر خشکسالی های مکرر، قیمت نهاده های دامی بالا، دیگر هزینه های جاری باعث ریزش جمعیت عشایر و دامداران و مهاجرت این قشر به حاشیه شهرها شده است، در حالیکه باید از جمعیت مولد و تاثیرگذار حمایت شود.

وی با اشاره به اینکه دلال ها بیشترین سود را از خرید و فروش دام های عشایر می برند، پیشنهاد کرد: باید درصدی مشخص و متناسب با تنظیم بازار داخلی استان، دام های مازاد عشایر و دامداران خریداری و به بازارهای خارج استان یا کشور صادر شود.

وی افزود: برخی منابع آبی در استان از مرز خارج می شود که در صورت بهره‌برداری و ایجاد سد بر روی این رودخانه ها، از هدررفت آب این منابع جلوگیری و استان از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در کشور و حتی منطقه تبدیل و اراضی دیم به آبی تبدیل می شود.


کریمی تبار با اشاره به اینکه استان ایلام دارای ظرفیت های بسیاری از جمله وجود درختان وحشی بلوط و بنه است که مورد غفلت واقع شده تصریح کرد: در صورت سرمایه گذاری از این ظرفیت ها امکان درآمدزایی و اشتغال برای استان و فرآوری محصولات خام درختان جنگلی استان فراهم می شود.

وی اضافه کرد: این سرمایه های طبیعی خدادادی به علت نبود برنامه های خاص و سرمایه گذار هدر می رود در حالیکه می تواند به یک منبع درآمد برای استان تبدیل شود.

انتهای پیام/

نویسنده:
سارا میری
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان