پایگاه خبری ایلام رویداد

 به بهانه مناسبت 23 دسامبر روز جهانی درخت خانواده(شجره نامه)؛

معرفی ایل پنجستون ایلام!

۱۴۰۱/۱۰/۰۴ ۱۱:۰۰ چاپ

ایلام رویداد |پنجستون از نظر لغوی به معنای “پنج تکیه گاه” می باشد. این ایل همانند سایر ایلات ایلام، دارای تمدن و سوابق بسیار درخشان در طول تاریخ می باشد.

ایلام،پایگاه خبری ایلام رویداد؛ شجره نامه ایل بزرگ “پنجستون” بدین گونه است: این ایل اصیل و دیرین، یکی از ایل های بزرگ استان ایلام می باشد.
پنجستون از نظر لغوی به معنای “پنج تکیه گاه” می باشد. این ایل همانند سایر ایلات محترم ایلام، دارای تمدن و سوابق بسیار درخشان در طول تاریخ می باشد.

ایل پنجستون از نظر جغرافیایی با مساحتی گسترده در دل استان ایلام از طرف مغرب به دامنه غربی کوه مرزی کولگ و از طرف شرق به کوه های پشت شهر ایلام و از طرف جنوب به رودخانه چشمه سرخ یا غار زینگان و از طرف شمال به رودخانه گدار خوش یا امام زاده حسن در دامنه کوه بلوان منتهی می شود.

ایل پنجستون، پنجاه کیلومتر با کشور عراق مرز مشترک دارد و این مساحت در طول تاریخ در سیطره دلاور مردان این دیار بوده است.

ایل پنجستون صاحب بزرگان و تشمالان و مصلحان و ریش سپیدان صاحب نام در طول تاریخ بوده و هست.

همچنین دارای مردمانی خونگرم و مومن و متدین با رسوماتی اصیل از قبیل اتحاد، انسجام ، برادری و اخوت در هر شرایط بوده و نیز صاحب شیر زنان و دلاور مردانی ست که در نگهداری سرزمین آبا و اجدادی خود، کوشا و متحد بوده اند. مردمان این ایل ، کاملا پایبند به رسومات شرعی و مذهبی و دین مبین اسلام می‌باشند.

طوایف این ایل عبارتند از: هفت چشمه ، بانقلان، چالسرا، مهدی آباد، فاطمیه، چم آب، لیوزن یا گمار و سایر طوایف ایل پنجستون از بنیان گذاران شهر ایلام هستتد.

این ایل به زبان کردی ایلامی تکلم می کنند و هیچ ربطی با ایل محترم لر ندارند و از نظر قومیت، صددرصد نسبی هستند و در تمام شرایط شادی و اندوه در کنار هم و یار و یاور همدیگرند و با تمام ایلات محترم ایلام اخوت و برادری کامل دارند و از هرگونه تعرض و مردم آزاری برائت می جویند و اهل صلح و صفا می‌باشند و سوابق درخشان و پسندیده در کارنامه این ایل بزرگ هویداست.

انتهای پیام/

نویسنده:
حجت الله جلالیان
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان