پایگاه خبری ایلام رویداد

ایلام رویداد |مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: هفت هزار همیار طبیعت با نیروهای منابع‌طبیعی و آبخیزداری برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی مشارکت دارند.

به گزارش ایلام رویداد؛ ابراهیم پیرزادیان با اشاره به مشارکت هفت هزار همیار طبیعت برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی در استان ایلام،اظهار کرد: ۱۲۶ تعاونی در استان مجوز بهره‌برداری از گیاهان طبیعی را با نظارت کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری دارند.

وی با بیان اینکه، میزان برداشت فراورده‌ها و محصولات جنگلی و مرتعی از سوی این تعاونی‌ها مشخص و تعیین شده است، افزود: همه ساله از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور سیاست‌های بهره برداری از محصولات جنگلی و مرتعی تهیه و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام یادآور شد: در سیاست‌های ابلاغی نوع گیاهان قابل برداشت در سه بخش برداشت ممنوع، مجاز مشروط و مجاز با نظارت تقسیم‌بندی شده است.

پیرزادیان توضیح داد: گیاهانی چون گل‌های لاله واژگون ممنوع، سقز مجاز مشروط و گیاهان فصلی خودرو مجاز با نظارت هستند.

وی اضافه کرد: برای گیاهان فصلی تعاونی‌های بهره‌برداری با نظارت کارشناسان مجاز به برداشت به مقدار تعیین شده و در رویشگاه‌های معرفی شده هستند.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تاکید کرد: تعاونی‌های بهره‌برداری برای ادامه فعالیت خود باید در حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از عرصه‌های طبیعی با منابع‌طبیعی و آبخیزداری همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه جوامع محلی شامل روستاییان و عشایر آموزش‌های لازم در مورد بهره‌برداری از محصولات و فروآده‌های جنگلی را فراگرفته اند، تاکید کرد: استان ایلام بیشترین مشارکت در زمینه مدیریت اراضی مرتعی و جنگلی و استفاده از فرآورده‌های طبیعی را در سطح کشور دارد.

پیرزادیان در پایان اضافه کرد: مردم اگر هرگونه تخلف یا برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی را مشاهده کردند با سامانه گویای ۱۵۰۴ تماس بگیرند و موارد را گزارش دهند.

انتهای پیام/

نویسنده:
سارا میری
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان