پایگاه خبری ایلام رویداد

ایلام رویداد |‍مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از برپایی سفره یلدا در محل اداره‌کل خبر داد.

به‌گزارش ایلام رویداد، فرزاد شریفی امروز 29 آذرماه با اعلام این خبر اظهار کرد: یکی از سنت‌های کهن و باستانی ایرانیان که در میان خانواده‌های ایرانی اهمیت زیادی دارد و ایرانیان هر ساله این سنت دیرینه را زنده نگه می دارند شب یلدا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام با بیان اینکه آیین شب یلدا در میراث ناملموس جهانی ثبت شده است، تصریح کرد: با توجه به اهمیت این شب و به منظور زنده نگه داشتن آیین‌های کهن شب یلدا و برای زنده نگه داشتن این سنت دیرینه در محل اداره‌کل برای آشنایی بیشتر مراجعه‌کنندگان با این سنت دیرینه سفره ای با رنگ و بوی یلدایی و سنتی برپا شد.

شریفی به آداب و رسومات محلی ایلام در شب یلدا اشاره کرد و گفت: یکی از آداب مردم ایلام در شب یلدا فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است، همچنین حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پُری آن، آینده‌گویی می‌کنند.

او ادامه د اد: زنان ایلامی در این شب شیرینی خانگی پخته و میوه‌هایی که نشانه برکت هستند، مانند انار، هندوانه و انواع آجیل و خشکبارهای دیگر از جمله شیرینی‌های محلی شامل بژی برساق، گنمه شیره (گندم برشته همراه با شیر)، کله کنجی، حلوای بگل را برای دور هم جمع شدن آماده می‌کنند.

انتهای پیام/

نویسنده:
سارا میری
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان