پایگاه خبری ایلام رویداد

ایلام رویداد |رییس سازمان جهادکشاورزی ایلام گفت: استان در زمینه ی صنایع تبدیلی و تکمیلی دارای فرصت ها و استعدادهای فراوانی است.

به گزارش ایلام رویداد؛حشمت عزیزان در گفت و گو یی اظهار داشت: صنایع تبدیلی و تکمیلی به صنایعی گفته می شود که به فراوری و عمل آوری نباتی و حیوانی اعم از زراعی، باغی، شیلاتی، دام و طیور، جنگل و مرتع می پردازد. فراوری در برگیرنده ی تغییرات فیزیکی، شیمیایی، نگهداری، بسته بندی و توزیع انواع محصولات کشاورزی است.

وی افزود: از آنجاییکه صدور مجوزهای صنایع تبدیلی بر اساس درخواست متقاضیان سرمایه گذاری و متقاضی محور بوده، این مدیریت با راهنمایی و مشاوره به سرمایه گذاران و ایجاد بستر مناسب جهت تسهیل صدور انواع مجوز های مورد نیاز فعالیت دراین بخش، زمینه ساز تحقق شعار سال مبنی بر ” جهش تولید با مشارکت مردم” شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی ایلام گفت: تعداد کل طرح های فعال دارای پروانه بهره برداری در استان ۱۵۳ مورد با ظرفیت تولید ۸۷۳۹۲۶ تن در سال می باشد. ظرفیت جذب ماده خام ۹۸۹۵۶۲ تن در سال، اشتغال ۱۲۹۲ نفر و سرمایه ثابت نیز ۳۸۰۲۱۰۱ میلیاردریال است.

عزیزان ادامه داد: تعداد طرح های غیرفعال در استان نیز ۲۴ واحد با ظرفیت ۵۳۵۱۲ تن در سال و طرح های نیمه فعال به تعداد ۱۳طرح با مجموع ظرفیت اسمی ۲۲۶۸۲ تن می باشد.

وی عنوان کرد: مجموع جواز تاسیس صادره به تعداد ۱۷۲ فقره با ظرفیت سالانه ۹۴۰۶۸۹ تن و ظرفیت جذب ماده خام۱۳۹۵۷۰۷ تن در سال و اشتغال ۱۷۵۸ نفر و مجموع موافقت اولیه) اصولی( به تعداد ۲۴۰ فقره با ظرفیتجذب ۱۵۳۲۴۰۹ تن در سال و اشتغال ۲۰۹۹ نفر است.

رییس سازمان جهادکشاورزی ایلام گفت : همچنین در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۲ فقره پروانه بهره برداری به ظرفیت ۱۳۸۴۵۰ تن در سال و اشتغال ۱۴۷نفر، ۲۵ فقره جواز تاسیس به ظرفیت تولید ساالنه ۲۷۳۱۳ تن و ۵۶ فقره موافقت اصولی به ظرفیت ۲۸۸۷۷۵تن در سال صادر گردیده است.

وی تاکید کرد: فرایند صدور مجوز ها از طریق دو سامانه “درگاه ملیمجوزها” و سامانه ” مجوزهای الکترونیکی کشاورزی- سماک” صورت می گیرد.

عزیزان افزود: برخی از طرح های شاخص این مدیریت که در حال فعالیت هستند شامل، سیلوهای ذخیره سازی غلاتو گندم به تعداد ۱۳ مورد با ظرفیت سالانه ۲۲۴۵۰۰ تن و اشتغالزایی ۱۱۳ نفر، واحدهای تولید کنندهخوراک دام و طیور به تعداد ۱۵ واحد با ظرفیت فراوری سالانه ۲۵۶۵۰۰ تن در سال، سردخانه های تکو دو مداره به ظرفیت ۱۲۵۴۰ تن، واحدهای برنجکوبی به تعداد ۳۹ مورد با ظرفیت ۹۴۹۰ تن در سال، واحدهای بسته بندی ذرت علوفه ای )سیالژ ذرت علوفه ای( با ظرفیت ۶۵۰۰۰ تن در سال و … می باشد.

وی تصریح کرد: مجموع کل طرح های نیمه تمام )دارای جواز تاسیس معتبر و در دست اقدام( به تعداد ۱۴۳ فقره بهظرفیت ساالنه ۸۱۲۷۸۳ تن و طرح های شاخص دارای پیشرفت فیزیکی با ۶۰ درصد به تعداد ۲۰ فقرهبه ظرفیت ۷۱۰۴۹ تن در سال و اشتغالزایی ۱۸۹ نفر از جمله کشتارگاه طیور شرکت کشاورزی پا طالییکارزان ایالم با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد ) هم اکنون در مرحله پرداخت تسهیالت تکمیلی جهت راه اندازیو بهره برداری(، کشتارگاه پرچین پر آبدانان با پیشرفت ۶۰ درصد و … می باشد.

رییس سازمان جهادکشاورزی ایلام در خصوص میزان تسهیلات پرداخت شده در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: در مجموع ۱۳ فقره پرونده تسهیلاتیبه صورت سرمایه ثابت و در گردش به ارزش ۳۸۹۶۷۰ میلیون ریال و میزان اشتغالزایی ۱۵۵ نفر پرداختشده است. این رقم برای سال ۱۴۰۱ به بیش از ۸۷۷۵۰۰ میلیون ریال و اشتغال ۲۱۰ نفر رسیده است.

وی گفت: درخواست های تسهیلات واصله جدید واحد صنایع کشاورزی در حال حاضر در مجموع ۹۹ فقره شامل، ۴۱ فقره ثابت اح داثی، ۷ فقره ثابت تکمیلی، ۳ فقره توسعه ای و ۴۸ فقره در گردش( به ارزش۱۱۹۶۰۸۲۵ میلیون ریال که در صورت تامین اعتبار زمینه ی اشتغالزایی بیش از ۹۲۹ نفر فراهم خواهد شد.

عزیزان عنوان کرد: همچنین در طی سال های ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۲ تعداد ۷ طرح به میزان اشتغالزایی ۱۰۳ نفر و سرمایه گذاری۴۲۲۰۰۰ میلیون ریال احیاء شده اند.

وی با بیان اینکه استان در زمینه ی صنایع تبدیلی و تکمیلی دارای فرصت ها و استعدادهای فراوانی است، گفت: از جمله ایجاد کارخانجات روغن کشی از دانه های روغنی وتصفیه روغن های خوراکی، پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی، فراوری و بسته بندی عسل و محصولات جانبی، صنایع بسته بندی و فراوری گوشت قرمز و فراوری محصوالت جانبی دامی )جمع اوریو فراوری پشم خام( اشاره کرد که در این موارد این مدیریت اقدام به صدور مجوزهای تاسیس و موافقتهای اصولی بر اساس درخواست متقاضیان نموده است.

انتهای پیام/

نویسنده:
سارا میری
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان