پایگاه خبری ایلام رویداد

ایلام رویداد |سیاست گذاری نادرست جمعیتی، و تشویق ناصحیح  به فرزندآوری  به چالشی بزرگ تبدیل شده است. بی تمایلی به فرزند آوری مانند یک بیماری،، بین جوانان در حال افزایش است.عوامل زیادی مانند شرایط اقتصادی، فرهنگی باعث کاهش فرزندآوری  شده است.

جمعیت کشور به سمت پیری در حال حرکت است و طبق نظر کارشناسان، درصورتیکه زاد و ولد در کشور به همین صورت ادامه پیدا کند در سه دهه  آینده ایران به عنوان کشوری پیر در جهان دیده خواهد شد.

علل مختلف عدم فرزندآوری

پدران ومادران امروز چه کسانی هستند؟

پدران و مادران امروزمتولدین سال ۵۵ به بعد.شصتی وهفتادی هستند.

همان هایی که دولتهای قبل  مداوم با تبلیغات بی جا و با ابزارمختلف به این عزیزان میگفتند( زندگی بهتر با فرزند کمتر)

از سویی  همان دهه شصتی هایی هستند که دولتها اجازه اشتغال،زندگی راحت، را برایشان فراهم نکردند.

همان هایی هستند که اکنون از مفاخر و متخصصان ونخبه های کشورهستند.و دولتهای قبل با دروغ این سه دهه را از هر مدیریتی وشغلی دورساختند.

این پدران و مادران همان هایی هستند که در دوران جوانیشان هزاران نوع سهمیه دارتمام آینده اشان راسوزاندند.

و آنهایی هستند که دولتهای قبل از فاخر بودن آنها ناراحت بودند و معروف هستند به دهه شصتی.

این پدران ومادران چون خود درشرایط نامطلوبی بزرگ شدن،دوست ندارند فرزندانشان امکانات و رفاهیات نداشته باشند.

از سویی فقراقتصادی تمام ابعاد زندگی خانواده‌های ایرانی را تحت تأثیر قرار داده است که به تک فرزندی یا نداشتن فرزند رضایت دارند،

بلاهایی که در دهه هایی که گفته شد دولتهای قبل بر سرشان ریختند  مانند برنج آلوده و .... .و عقیم کردن زنان و........، ۵۰ درصد دختران عزیزمان را نابارور نمود .بطوری که اگر در شمال کشور ۳۰ سال آینده هر خانواده ۴ فرزند بیاورد به جمعیت کنونی خود هم نمیرسند.

  شیوع ناباروری در بین زوج‌های ایرانی  گسترش یافته است.

دلیل این عامل خودبه تنهایی حدیث مفصل دارد و ناباروری کنونی را در میتوان درچندکلمه نشأت گرفته ازمشکلاتی همچون آلودگی هوا،چاقی،مواد مصرفی هورمونی،امواج ناشی از پیشرفت تکنولوژی و… دانست .

با درمان پرهزینه ای که مراکزناباروری در سر راهشان قرار داده و تعیین سن باروری تا ۳۹ سال ازطرف دولت برای رایگان بودن خدمات  پزشکی،بعید است شاهد اتفاق مناسبی باشیم، نهایتاً بعد از چندین مرتبه جواب نگرفتن از درمان‌های ناباوری راضی به نداشتن فرزند میشوند، وافرادی هم که بالاتر از سن اعلامی هستند بهدلیل پرهزینه بودن خدمات اقدامی نمیکنند.

متاسفانه افرادی در راس تصمیم گیریها قرار گرفته اند که علم لازم راندارند و حتی متوجه نیستند در بطن جامعه درهر موضوع چه میگذرد،ممانند همین موضوع که سن ازدواج در دختران و پسران بالا رفته وهمین  عدم تمایل به داشتن فرزند ویا تک فرزندی بعد از ازدواج را هم به دنبال دارد.واین چالش بزرگی برای کشور خواهد بود.پس با توجه به بالا رفتن سن ازدواج نباید خدمات پزشکی رایگان را کمتراز ۴۸ سال بگذارند.

ازجمله نابسامانی اقتصادی، نبود درآمد کافی، اطمینان نداشتن از آینده شغلی و تأمین مالی را میتوان موانع دیگرعدم  فرزندآوری دانست. عوامل فرهنگی واجتماعی مثل رشد فردگرایی، نداشتن آمادگی روحی برای تولد فرزند،نقص در پذیرش جامعه،نداشتن مسکن،درآمد،طلاق، موارد آموزشی  ضدجمعیتی(ماهواره)، ازدواج سفید، تلقی فرزند بعنوان مانع رشد،عدم توجه نقش وجایگاه زنان درجامعه رانیز در کاهش   فرزندآوری میتوان دخیل دانست.و در این میان عدم سیاست‌های تشویقی صحیح دولت وعدم ضمانت اجرایی دستورات صادره از طرف دولت توسط مدیران زیر دست درتمامی موضوعات بخصوص در این زمینه هم عاملهای دیگر میتوان برشمرد،

صدور دستوراتی مانند ماده ۵۴ این قانون تمام آزمایشگاه‌ها باید به‌صورت آنلاین اطلاعات مراجعه‌کنندگان را ثبت کند و اگرزنی برای تشخیص بارداری اقدام کند اطلاعاتش ثبت و تا زمان زایمان ردیابی می‌شود و تا زمانی که فرزندی به دنیا نیاورد متهم به سقط است!

بنظرم در این ماده گذاشتن دوربین همراه معنی همان متن را میدهد که مادر هرکجا رفت زیر نظر دوربین مداربسته باشد!!!! این طرح‌ها بیشتر جنبه پلیسی داردو محدودکننده است ومطمئنا موجب افزایش بیش ازحد سقط جنین‌های غیرقانونی و زیرزمینی به دلیل بارداری‌های ناخواسته، خواهد شد. 

ویا ماده ۵۱ ،ممنوع کردن توزیع رایگان وسایل جلوگیری و فقط با تجویز پزشک .

که باید گفت این طرح در این ماده فقط بازار قاچاق و بازار فروش غیر قانونی را رونق میدهد. ومواردی از این دست ماده ها که موجب افزایش آسیب‌‎های اجتماعی است.

سوالی که پیش میآیدبا درنظر گرفتن تصمیمات گرفته شده درخصوص فرزندآوری ازسوی دولت،چرا افرادتصمیم‌گیرنده و برنامه‌ریز،کم‌سواد وکم‌تجربه هستندوفقط بر اساس ذهنیات شخصیشان تصمیم میگیرند وازمتخصصان.روانشناسان ونخبگان و....... بهره نمیبرند؟

طرح ها وماده های مختلف باعث شده بجای فرزند،جوانها حیوان بمنزل ببرند.

درروستا هم که سن ازدواج کمترهست باز هم فرزندآوری دیده نمیشود.وبا وامهای۱۰ تا ۳۰ میلیون تومانی هم کسی فرزند نمی آورد .

چراکه دردی را درمان نمیکند،مگر اینکه حداقل وام بصورت بلاعوض باشد.

اکثرطرحهای دولت بدون شناخت ازدرون جامعه است وفقط برای شهرهای بزرگ وافراد با درآمدمتوسط به بالا قابل انجام است.

۸۰ درصد مردم توان مالی ندارند.

مدیران تصمیم گیرنده طبق آمار واهی تصمیم گیری میکنند.

دریک موردکه از تلویزیون شبکه ملی پخش شد مدیری درآمد متوسط مردم را ۱۵ میلیون تومان درماه اعلام نمود.مطمئنا این فرد درکی از مشکلات مردم نداردوایشان چگونه به این رقم رسیده ؟

از سویی تصمیمات دولت و مجلس کلا برای حقوق بگیران وثروتمندان است وکارگران وکارگران فصلی وافراد بدون حقوق سهمی از قوانین صادره ندارند.

قشری که هم اکنون روی کارهستندبا سنین بالا،هیچگاه ازمسئولیتها رهایی ندارند وفقط از مدیریتی بمدیریت دیگرکوچ میکنند. برابرحقوقهای نجومی خود برای مردم تصمیم میگیرند.

وبه گونه ای درکشور رفتارمیشود که نه کسی بدنیا میآید ونه تخصص میگیرد ونه توان مدیریت دارد.

حال به مشوقهای دولت بنگریم درخصوص فرزندآوری

مشوق‌های طرح حمایت ا‌زجوانی وخانواده را در۶بخش مهم می‌توان خلاصه کرد.

۱-جوانان درآستانه ازدواج یازوجین جوان، ۲-حمایت‌های دوران بارداری وشیردهی،

۳- تولد هر فرزند،۴-خانواده‌های دارای فرزند، ۵-تسهیلات شغلی۶- تسهیلات بیمه‌ا‌ی

براساس قانون:به زوجین جوان وام ۲۰۰ میلیونی وبه زوجین باسنین بالاترو‌ام۱۴۰ میلیونی باضمانت‌های آسان ودر دسترس اعطا می‌شود. 

همچنین ۱۰۰درصدهزینه‌های درمانی وبیمه‌ای هر فرزند تا ۵ سالگی تحت پوشش دولت خواهدبود.

افزایش ۷ونیم برابری حق عائله‌مندی بمدت ۵ سال وافزایش۳برابری یارانه خانواده‌های دارای۳فرزند،

اعطای تسهیلات ویژه برا‌ی دوقلو وچند قلو‌زایی، 

تامین ۵۰ تا۷۰درصدتسهیلات ودیعه مسکن زوج‌های جوان،دانشجو وطلاب، 

تامین بودجه ایجاد وبهسازی خوابگاه‌های متاهلین درکلیه مراکز آموزش عالی برای دانشجویان زن ومردبومی وغیربومی،

تامین ۵۰درصد ودیعه مسکن ۷۰متری شهرهای بالای ۵۰۰هزار نفرو ۱۰۰متری درسایر شهرها برای دانشجویان وطلاب واختصاص وام ۵۰ میلیون تومانی ودیعه،خرید یاساخت مسکن برای زوجین بدون فرزندوفاقد مسکن با باز‌پرداخت ۱۰ ساله ونیز براساس قانون مجلس،محدوده سنی دراستخدام جدید یکسال به ازای تاهل افزایش خواهد یافت وحق جذب و استخدام نیز به ازای تاهل ۲درصد افزایش خواهدیافت.درعین حال قانون‌گذاربرای جلوگیری ازتعدیل نیرو درادارات نیز تدابیری اندیشیده است و دستگاه‌ها وادارات رااز تعدیل نیروها‌ی متاهل منع کرده است.  

ودرقوانین سالهای قبل تمامی زوج‌های نابارور،تحت پوشش بیمه‌ای قرارخواهند گرفت وتا۲سال کلیه هزینه درمان آنها برعهده شرکت‌های بیمه است.همچنین دربخش فرزند‌آوری نیز به ازای تولد هرکودک درسال ۱۴۰۰وپس از آن،مبلغ یک میلیون تومان بلاعوض برای سرمایه‌گذاری دربورس بنام آن کودک پرداخت می‌شودوسقف تسهیلات مسکن جهت خرید وساخت وجعاله به ازای هر فرزند ۲۵درصدافزایش می‌یابد ودوره باز‌پرداخت تسهیلات مسکن نیز ۲سال افزایش پیدا می‌کند.ا‌زسوی دیگر قانون‌گذار تعیین کرده است تا تسهیلات قرض‌الحسنه برای تولدفرزنداول تا پنجم وبالاتر به ترتیب از ۱۰ تا ۵۰میلیون تومان با تنفس شش ماهه باشد و پس ازتَوَلُّد فرزنددوم به بعد، به مادران بدون نوبت وبدون قرعه‌کشی خودروی ایرانی بقیمت کارخانه خودرو فروخته می‌شود. همچنین قانون‌گذارتسهیلات ویژه ۲۰میلیون تومانی برا‌ی دو‌قلو‌زایی و اعطای زمین ۲۰۰متری یاتسهیلات ویژه برای خرید آپارتمان وزمین رابرا‌ی خانواده‌های دارای دو فرزند به بالا رادرنظر گرفته است.قانون مذکورهمچنین برا‌ی مرخصی‌ها‌ی زایمان و کاهش سن بازنشستگی مادرانی که فرزندان دوقلودارند یادارا‌ی فرزندان دوم به بعد هستند تدابیرویژه‌ا‌ی اندیشیده است که از جمله آنها می‌توان به مرخصی۱۲ماهه برا‌ی مادران دارا‌ی فرزند دوقلو اشاره کرد.همچنین سن بازنشستگی مادربه ازای تولدهرفرزند به مدت یک سال وبرای تولدفرزند۳ به بعد،یک و نیمسال کاهش خواهد یافت.

در بررسی مشوقها،ابتدا اینکه هیچکدام ازمشوقهاتوسط مدیران وبانکها انجام نمیشود.

بایددید چرادستورات وزرا و رئیس جمهور برای مدیران استانها وشهرستانها بی اهمیت و قابل اجرا نیست.

مثال:درمورد وام دهی.بانکها کلا وام را پرداخت نمیکنند ودرصورت پرداخت با هزاران محدود سازی و آزار واذیت مراجعین را کلافه وعصبی میکنند

بر فرض پرداخت،هرجوان چگونه ماهیانه ۲میلیون ویا بیشتر میتواند پرداخت کند؟

درحالی که ماهیانه اگر ۵ میلیون درآمد داشته باشد ومستاجر هم باشد چیزی از درآمد باقی نمیماند که وام را پرداخت کند.

با توجه به رصدهای صورت گرفته وبررسی مراجعات  مادران باردار به پزشک وآزمایشگاه ها و....هیچ گونه خدمات رایگانی وجود ندارد الی در روستاها وآنهم درحد قرص تقویتی،

مورد بعدی تشویق حق عائله مندی است که  فقط شامل شاغلین میشود وبفرمایید مابقی مادران که حقوق بگیر نیستند خود یا همسرشان چه کنند؟

افزایش یارانه برای فرزند سوم  باتوجه به اینکه خانواده درمعیشت فرزند اول هم مانده  چگونه برای خانواده قابل قبول است ؟

از طرفی ودیعه مسکن و یاهرنوع تسهیلات با درآمدخانواده ها برای باز پس همخوانی ندارد.

درخصوص دانشجویان 

متاسفانه درآمار شاغل محسوب میشوند ولی در درآمدهیچ گونه حقوقی به دانشجو پرداخت نمیشود.اما برای دانشجویان طلاب از بدو ورودحقوق اختصاص پیدا میکند.

هیچ گونه استخدامی بدون پارتی ورانت درکشور وجودنداردکه درصدی برای جذب درنظرگرفته شود .

تمامی استخدامیها برای سنین پایین است که  مدرک موردنظر راندارندویا تشکیل خانواده ندادند.واکثر استخدامیها برای فرزندان مسئولین.نمایندگان مجلس وسهمیه داران است.

سهام کودک آینده نگری است وخوب است،اما برای خانمی که خانه داراست وهمسرش هم درآمد کافی ندارد چه کمکی است ؟

چگونه درسرشماری خانم خانه دار شاغل است اماهیچگونه حقوقی ومبلغی برای زنان خانه دار درنظرگرفته نشده؟

راهکار برون رفت از چالش‌های جمعیتی چیست؟

مسائلی از جمله.تغییر مدیران از مدیران مسن به جوانان متخصص وجهادی،اختصاص سهام فرزندآوری به خانواده های مولد، پوشش ۱۰۰ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری تا سن ۴۹ سالگی توسط بیمه‌ها،افزایش مبلغ وام ازدواج جوانان و باز پرداخت ۱۵تا بیست ساله با ۲سال تنفس،وام ودیعه ساخت مسکن برای زوج های جوان،زوج های دارای فرزند،و اهدا زمین رایگان ودر ضمن با درنظرگرفتن تعدد زوجه جهت فرزندآوری با بازپرداخت ۲۵ تا ۳۰ ساله،اختصاص هدیه فرزندآوری وام رایگان  تشویقی وتامین پوشک کودک تا دوسال ابتدایی،تخصیص بودجه تحقق سیاست‌های کلی جمعیت،فرهنگ‌سازی وآموزش،حمایت خانواده از جوانان و ازدواج از جمله مواردی است که می‌تواند به افزایش ازدواج وتمایل به فرزندآوری وافزایش جمعیت کمک کند.

درصورتیکه به موارد و راهکارها براساس درآمدزوجین ومحل زندگی درشهرستان یا استان ویاشهرهای بزرگ توجه نشودباید پیامدهای بدآنرا نیز تجربه کنیم.

کاهش بارداری وفرزندآوری،آسیب‌ها و پیامدهای منفی رادر بردارد،از جمله کاهش نسبت جمعیت جوان و مولدکشور،کاهش جمعیت درنتیجه کاهش باروری و فرزندآوری،کاهش نیروی کار وافزایش مصرف کنندگان،ایجاد مشکل در رشد و پیشرفت کشور،کاهش صادرات محصولات صنعتی، افزایش واردات،کاهش ذخایر ارزی و افزایش چالش‌های اقتصادی، پیری جمعیت و...

درجامعه سالمندی سرعت لازم برای حل مسائل اجتماعی،فرهنگی،خلاقیت،نوآوری، کثرت نسل وریسک پذیری کاهش پیدا می‌کند و این موارد درتمام زمینه‌ها بضرر خانواده‌ها وجوامع خواهد بود وپویایی و توانمندی را ازجامعه میگیرد.

انتهای پیام/

نویسنده:
سارا میری
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان