پایگاه خبری ایلام رویداد

ایلام رویداد | به گزارش سایت ایلام رویداد به نقل از  راسان خبر_گرانی گوشت باعث شده تا این روزها شاهد رشد قارچ‌گونه لاشه‌های آویزان کشتار غیرمجاز در گوشه و کنار شهر باشیم موضوعی که علاوه بر زشت کردن سیمای شهری سلامت شهروندان را هم تهدید می‌کند.

استان ایلام که به واسطه فقر اقتصادی جز استان های کم برخوردار از توسعه محسوب می شود اما در بحث گوشت خواری به سبب شغل دامداری و کشاورزی عشایر این منطقه در غرب کشور شاید حرف اول را می زند و نمایان بودن این مهم، صحت این موضوع را تایید می کنند.

طی روز که از بعضی محله های ایلام رد میشویم چشممان به لاشه اویزان شده دام سبک ذبح شده از چهارچوب درب منازل می افتد که بدون هیچ گونه رعایت مسائل بهداشتی توسط قصابان غیرمجاز به مشتریان خاص با چاشنی ویروس عرضه می شود.

قصابان کوچه بازار که به گفته ای خودشان از سر بیکاری و نداشتن اعتبار لازم جهت رهن یا اجاره مغازه و تهیه تجهیزات اولیه به سمت کشتار غیر بهداشتی در منزل روی آورده اند بازی با سلامت مردم را برای خود شغل می دانند و از انتقال انواع ویروس مشترک دام و انسان به مردم ابهامی ندارند.

از طرفی جولان قصابان غیر مجاز در منطقه مهدی اباد، هفت چشمه، میش خاص و سایر محلات استان که هر روز بر تعداد انها افزوده می شود به شیوع بیشتر ویروس ها کمک می کنند و متقاضیان به صورت خودجوش و بدون در نظر گرفتن سلامت خود و خانواده هایشان ویروس ها را در این مکان های عرضه غیربهداشتی با افتخار حمل و شریک خانه و زندگیشان می کنند.

شیوع کرونا و افزایش کشتار غیرمجاز!

شیوع کرونا و افزایش روزانه قربانیان این ویروس نیز سبب تعطیلی کشتار غیرمجاز نشد. علارغم هشدارهای مسولان وزارت بهداشت مبنی بر لزوم رعایت دستورعمل های بهداشتی این کشتارها افزایش یافت و متقاضیان این لاشه ها بیشتر از گذشته شدند.

از سویی نشان دادن چراغ سبز قصابان غیرمجاز به شیوع کرونا می تواند سبب انتقال سریع این ویروس می شود که می طلبد دستگاه های نظارتی و انتظامی با ورود به این موضوع چاره اندیشی کنند.

یک هزار و ۶۰۰ بیماری در ایران شناخته شده که از این میان ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام است در بین بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان، بیماری مشمشه، بروسلوز (تب مالت)، سل و هاری شایعترین نوع این بیماری ها محسوب می شوند.

یکی از بیماری های عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان تب مالت یا بروسلوز است که از طریق حیوانات آلوده ( گاو، گوسفند، بز، گاومیش ) به انسان منتقل می شود.

دام را زیر قیمت بازار و از دامداران عشایر خریداری می کنم!

رضا یکی از صد قصاب غیرمجاز محلات حاشیه شهر ایلام در گفتکویی با خبرنگار راسان خبر گفت: حدود ده سال است قصابی می کنم و مشتریان خاص خود را دارم که تنها با یک تماس میزان گوشت مورد نیاز آنان را آماده و ارسال می کنم.

وی از کار خود لذت می برد و عنوان می کند؛ دام را زیر قیمت بازار و از دامداران عشایر استان خریداری می کنم! اکثر مشتریانم پزشک هستند!

خانم سلیمی که سرپرست خانوار است نیز می گوید؛ چندین سال است که شوهرم فوت شده و با کمک یکی از برادرانم دام را خریداری و به مشتریانم عرضه می کنم. وی از درآمد خود راضی است و خدا را شکر می کند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی که فقط مستمری کمیته امداد دریافت می کنم اداره زندگی برایمان سخت و دشوار است. مجبور شدم به شغل کشتار دام در منزل روی آورم تا فرزندانم شب را گرسنه سپری نکنند.

انجام بیش از ۴۰ هزار بازدید از مراکز تهیه و عرضه فرآورده‌های خام دامی ایلام!

مدیرکل دامپزشکی ایلام در گفت و گو با خبرنگار راسان خبر در ایلام، گفت: طی ۵ ماهه اول سالجاری ۴٠ هزار و ۱۲۹ بازدید از مکان های عرضه فرآورده‌های خام دامی استان انجام و در این راستا ۱٠۵۸ موارد غیر بهداشتی مشاهده و بررسی شده است.

دکتر رامین پورنجف افزود: همچنین در این بازدید ها به ۱۸٠ مکان غیر بهداشتی عرضه گوشت قرمز و سفید اخطار و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

وی یاداور شد: در این راستا ۶۷ قصابی و مکان های عرضه مرغ زنده در شهرستان های ایلام، آبدانان، ملکشاهی و مهران پلمب شده است.

وی اظهار داشت: از ابتدای سالجاری تا پایان مردادماه ۵ تن و ۱۲۱ کیلوگرم فراوردهای دامی خام فاسد در سطح استان کشف و معدم و ۸۸۶کیلوگرم لاشه دام سبک و سنگین نیز در کشتارگاه های ایلام ضبط شده است.

دکتر پورنجف تاکید کرد: بازدیدها به صورت مستمر و روزانه از مراکز تهیه و عرضه فرآورده‌های خام دامی ادامه داد و در صورت مشاهده تخلف با متخلفان برخورد جدی می شود.

وی بیان داشت: نظارت بهداشتی بر کشتارگاه‌ها و به تبع آن بر فرآورده‌های خام دامی لازمه رسیدن به هدف تغذیه جامعه سالم است تا بساط کشتار غیرمجاز دام برچیده شود.

مدیرکل دامپزشکی ایلام، در پایان از دستگاهای اجرایی ذیربط استان خواست با همراهی دامپزشکی ایلام تلاش کنند بساط کشتار غیرمجاز دام در استان برچیده شود.

در سنوات گذشته دامپزشکی ایلام با همکاری دستگاه های متوالی تا حدودی این مشکل را حل نمود اما به دلیل ضعیف بودن زیرساخت های کشتارکاه صنعتی دام ایلام و اعتراض قصابان مجاز به سبب دیر تحویل دادن لاشه ها، از کشتار دام در این مکان خودداری و این موضوع مهم زمینه سوء استفاده قصابان غیرمجاز از وضعیت موجود را فراهم نمود.

به گفته ای، مسوولان دامپزشکی ایلام برای مقابله با کشتار غیر مجاز تدابیر لازم اندیشیده و تا حدودی تاثیر گذار بوده است.


http://rasankhabar.ir/?p= 56728

نویسنده:
سمیه آذرمهر، فعال رسانه ای ایلام
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان