پایگاه خبری ایلام رویداد

ایلام رویداد | به گزارش سایت ایلام رویداد به نقل از راسان خبر؛ ایلام استانی محروم، فقیر با تورم بالا و جزء استان های کم برخوردار از توسعه اقتصادی و اجتماعی می باشد که علارغم داشتن ظرفیت های نفت و گاز مردمانش در عمق محرومیت و جوانانش با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند.

۲۷ درصد جمعیت ۵۸۰ هزار نفری استان ایلام را جوانان تشکیل می‌دهند، افرادی که همواره در تمامی عرصه های سیاسی با دفاع از آرمان های انقلاب و نظام پیشتاز بوده ولی سهمشان از سفره نفت و گاز هیچ است.

ایلام در بحث اشتغالزایی به واسطه این ظرفیت های مهم تا حدودی حرف اول را در کشور می زند اما جوانان این استان کوچک مرزی با تحصیلات دانشگاهی بیکار و به دنبال شغل آواره کلان شهر های شده و برای ادامه زندگی با مشکلات متعددی مواجه هستند.

جذب نیروی ماهر تنها بهانه کارفرما!

جذب نیروهای ماهر تنها بهانه کارفرمایان پروژه های نفت و گاز است که بر روی آن مانور می دهند. در حالی که کمتر از ۲۰ درصد اشتغال در این مکان ها نیازمند داشتن مهارت است اکثر فرزندان ایلام در این شرکت ها نگهبان و کارگر هستند.

یکی از مهمترین مشکلاتی که این روزها کارگران ایلامی با آن دست و پنجه نرم می کنند استفاده از نیروهای غیربومی در شرکت های صنعتی، نفت و گاز است و این امر مهم سبب بیکار شدن جوانان تحصیلکرده شده است.

بر اساس ادعای برخی کارگران شرکت های نفت و گاز ایلام بیش‌ از ۵۰ درصد نیروهای به ‌کارگیری شده در  شرکت‌های غیربومی هستند ادعاهایی که همواره از سوی کارفرمایان این پروژه های بزرگ رد شده است.

در حالی که بارها و بارها مدیران ارشد استان بر لزوم به کارگیری نیروهای بومی در پروژه های نفت و گاز ایلام تاکید می کنند اما متاسفانه کارفرمایان این پروژه ها جذب نیروی ماهر را تنها بهانه اشتغال می دانند و با سوء استفاده از این موضوع کارگران بومی را به بهانه نداشتن مهارت با قراردادهای موقت استخدام و در موعود مقرر آنان را تعدیل نیرو می کنند.

 به دنبال شغل در کلان شهرها آواره بودم!

حبیب یکی از صد جوانان تحصیل کرده بیکار ایلامی است که به دنبال اشتغال چندین سال آواره پایتخت شده با شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها از سرناچاری دوباره به زادگاهش برگشته و در حال حاضر بیکار و ناامید تر از گذشته است.

وی از دوران سخت یافتن شغل تا بیگاری چند ماهه (کار اجباری بی مزد) به واسطه کسب اطمینان کارفرما برای استخدامش سخن می گوید و اعتراف می کند بدترین روزها را در طول این سال ها سپری کرده است.

رضایی ادامه داد: با شیوع کرونا و به تبع تعطیلی کسب کار بسیاری از فرزندان ایلام که به دنبال کار به تهران مهاجرت کرده بودند بیکار و با خانواده های خود دچار مشکل شده اند.

کارفرمایان به دنبال بکارگیری افرادی هستند که خود انتخاب کنند!

جوادی دیگر کارگران بیکار شده شرکت نفتی آذر مهران گفت: از اینکه تشکبل زندگی داده ام بسیار پشیمان هستم اگر می دانستم سرانجام زندگی اینچنین می شود مدیون همسر و فرزندانم نمی شدم.

وی افزد: مدتی در یکی از شرکت های نفتی مهران به عنوان نیروی خدماتی مشغول کار بودم  که کارفرما به بهانه های مختلف سرانجام  ۵۰ نفر از نیروهای ایلامی را تعدیل و بعد از مدتی نیروی غیربومی را جایگزین کردند.

علیرضا اظهار داشت: کارفرمایان به دنبال بکارگیری افرادی هستند که خود انتخاب کرده باشند و این موضوع سبب بیکاری من و بسیاری از جوانان ایلام شده است.

اساسی ترین مشکل کارگران وجود قراردادهای موقت کار است

پایه‌ای‌ترین و اساسی ترین مشکل کارگران ایران در حال حاضر وجود قراردادهای موقت کار است و تا زمانی که دولت به این مهم توجه نداشته باشد، که تمامی مشکلات حاد کارگران را هم پوشش داده است توفیقی در هیچ زمینه ای حاصل نخواهد شد.

در حال حاضر معوقات حقوقی کارگران در کشور بیداد می‌کند. شاید جمعیت زیادی از جامعه کارگری در سال گذشته و در حال حاضر حقوق ماهیانه‌شان را دریافت نکرده‌اند و بامشکلات بیمه ای روبرو هستند

یش از ۹۵درصد کارگران ایران با این نوع قراردادها مشغول به کار هستند

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در گفت و گو با خبرنگار راسان خبر در ایلام، گفت: کارگران به دلیل این که چنین دغدغه و ابزاری بالای سرشان است، نمی‌توانند برای سایر خواسته ها و مطالبات دیگرشان ازجمله عدم پرداخت به موقع دستمزد، پرداخت مزد پایبن تر از مصوب شورای عالی کار، نداشتن تشکل‌های مستقل کارگری بدون دخالت دولت و تعدیل هزاران نفر که در حال حاضر که شاهد ان بوده و هستیم و نبود امنیت شغلی هیچ گونه اعتراضی انجام بدهند.

علی محمد عزیزی افزود: وقتی بیش از ۹۵درصد کارگران ایران با این نوع قراردادها مشغول به کار هستند، قطعا دست کارفرمایان باز است تا با کوچکترین اعتراض و خواسته ای ولو بجا و برحق از طرف کارگران در رابطه با تمدید مجدد قراردادهایشان مخالفت کند و به همین دلیل کارگرها روی این مسئله نخواهند توانست مانور داده و به دلیل نبود امنیت شغلی و بی ثباتی بازار اشتغال در کشورمان متاسفانه به این اعتراضات دامن نخواهند زد.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران گفت:  از مسایل مهم ما در اینجا همین مسئله‌ی قانون کار است که در بسیاری از موارد، قانون درستی نیست.

وی گفت: انتظار داریم با امدن دولت جدید شاهد رویکرد جدید در وزارتخانه تعاون کار و رفاه اجتماعی، برای اوضاع کارگری کشور در همه زمینه ها باشیم

قطعا کارگران از وضعیت موجود،، تورم سر سام اور،، نبود امنیت کافی عدم تبادل هزینه با درامد،، و نبود مزد منصفانه که هیج گاه توازنی با وضعیت اقتصادی ندارد راضی نبوده و به ستوه امده اند انشالله شاهد روزهای خوب برای کارگران ایران زمین باشیم

به گفته ای مسوولان ۹۰ درصد نفت و گاز غرب کشور در ایلام تولید می‌شود؛ به گونه‌ای که این منابع عظیم نفت و گاز با کشور قطر نیز برابری می‌کند.

http://rasankhabar.ir/?p= 56504

نویسنده:
سمیه آذرمهر، فعال رسانه ای ایلام
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان