پایگاه خبری ایلام رویداد

ایلام رویداد |به گزارش پایگاه خبری ریلام رویداد به نقل از سایت راسان خبر از ایلام؛ علی پوراحمد روز شببه اظهار داشت: : دوسال پیاپی خشکسالی منابع آبی استان را تحت تاثیر قرار داده که ماحصل آن کاهش رواناب رودخانه ها بعضا تا ۸۲ درصد، کاهش محسوس آبدهی چشمه ها، افت سطح تراز آب زیر زمینی و کاهش حجم سدهای استان به حدود ۴۶ درصد بوده است، که با شروع فصل گرم و افزایش تبخیر و از طرفی افزایش مصرف این ناترازی بین منابع و مصارف بیشتر خواهد شد.

وی افزود: تغییر اقلیم و بروز سیکلهای مکرر خشک سالی و ترسالی و همچنین عدم توزیع مناسب مکانی و زمانی بارشها و توپوگرافی خشن استان ما را ناگزیر به اجرای سدهای مخزنی برای مهار روانابها و استفاده از آن در زمان کم بارشی و خشک سالی خواهد نمود.

مدیرعامل آب منطقه ای ایلام گفت: به منظور عبور از شرایط بحرانی موجود و بر اساس مصوبات کارگروه ملی و استانی سازگاری با کم آبی، کشت محصولات پر آب بر همچون هندوانه، برنج و یونجه در سطح استان ممنوع اعلام شده است.

وی ادامه داد: به دلبل کاهش بارندگی کشت تابستانه در پایین دست سد ایلام و دویرج دهلران انجام نمی شود. همچنین با توجه به ذخیره ده درصدی سد گلال احتمال اینکه تامین آب پتروشیمی ایلام با مشکل مواجه شود وجود دارد و لاجرم می بایست از سایر منابع آبی موجود استفاده شود.

پوراحمد با بیان اینکه صرفه جویی به منزله رعایت الگوی صحیح مصرف است، افزود: سرانه مصرف اب در شبانه روز برای هر نفر در کشور ۲۰۰ لیتر است در حالیکه این میزان در ایلام حدود ۵۰۰ لیتر است.که بخشی از آن مربوط به پرت شبکه توزیع و انتقال است و بخشی نیز به لحاظ عدم رعایت الگوی مصرف و برداشتهای غیر مجاز است.

وی عنوان کرد: آب شهر ایلام از طریق سه حوزه سد، چشمه‌های گل گل و چاه های شهر تامین می شود. در حال حاضر خروجی سد ایلام دو برابر ورودی آن است. پس موثرترین راه مدیریت مصرف است.

وی در پایان از مردم خواست؛ این شرکت را در مدیریت مصارف آب کما فی سابق یاری کنند و به موازات بهسازی خطوط انتقال و شبکه توزیع نیز باید در اولویت کاری شرکت آبفا قرار گیرد.

http://rasankhabar.ir/?p=70698

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان